Båtsporten inom motorsport

 

Även båtsporten har givetvis en självklar del inom motorsporten. Denna är dock något vanligare i varmare delar av världen och ju varmare breddgrader du hamnar på, desto vanligare är det att man sysslar med båtsporter av olika slag. I Sverige kan man inte syssla med båtsporter året om på grund av det kalla klimatet och att havet fryser till is. Trots det har det uppstått en del kreativa grenar inom båtsporten, även om det givetvis först och främst är en sport man sysslar med på sommaren i Sverige.

De grenar som är mest populära inom båtsporten är offshore, aquabike, rundbana och classic. För att man ska få tävla i offshore i Sverige krävs det att man är minst 15 år gammal. Dock är det tillåtet att en i besittningen är som lägst 1Vattenskoter23 år om alla har förar- samt manöverintyg. Roslagsloppet är en känd svensk tävling som utspelar sig just inom grenen offshore. Man kör ofta många olika båtar från många olika klasser samtidigt under offshoretävlingar och det kan upplevas som rörigt för betraktarna. För att man ska kunna skilja klasserna åt har alla båtar en bokstav bredvid numret på båten.

Aquabike är en gren där man använder sig av vattenskoter som fordon. Även här kan det finnas hinderbanor och handlar om att man ska ta sig först i mål. Det finns olika typer av tävlingsregler för vattenskoter och de svenska reglerna har ifrågasatts samt efterföljs inte. När det kommer till vattenskoter är det istället vanligt att man använder sig av de internationella reglerna när det kommer till tävlingar.

När man kör en rundbana kör man banor runt bojar och det används även för att testa olika fordon hos tillverkarna. Vanligtvis är det en sport som lockar en mycket stor publik.

Classic är en motorbåtssport som endast tillåter fordon som är över 25 år gamla att delta. Därefter är klasClass1_Oostendesen fri med motortyp och båtform. Om du vill läsa mer om de grenar som finns inom båtsporten för motorsport så ska du gå in på Wikipedia, där kan du även läsa mer om reglerna för båtar.

Nästa Inlägg

Föregående Inlägg

Lämna en kommentar

© 2018 Radicalmotorsport.se

Tema av Anders Norén