Isracing är en motorcykelsport. Den liknar speedway men man kör på is. Motorcyklarna i isracing har två växlar och ingen broms. Däcken är försedda med långa dubbar som ger motorcyklarna bra fäste på isen. De vassa dubbarna ger motorcyklarna så bra fäste så att förarna kan hålla hög hastighet till och med i kurvorna. I isracing tävlar fyra motorcykelförare ihop och varje heat är fyra varv. Den som vinner får tre poäng, tvåan och trean får två respektive ett poäng. Den som kommer sist får inga poäng alls. Det svenska nationella förbundet för sporten heter Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet. 1966 kördes de första individuella världsmästerskapen och från 1979 tävlar man också i lag.
Legenden i isracing
I Sverige är isracing en stor sport i bland annat Uppsala, Gävle, Strömsund, Örnsköldsvik och Östersund. 2017 gick SM i isracing i Hallstavik och finalen kördes på HZ Bygg Arena. Isracing är en sport där etablerade och rutinerade förare ofta har en fördel i tävlingarna och många förare håller på långt upp i åldern. Per-Olov Serenius, också kallad Posa, är en svensk isracinglegend. Posas karriär startade på 70-talet när han följde med den då store Kurt Westlund till VM i Berlin. 1980 tog han sitt första SM-guld och fram till 2012 hade han sammanlagt tagit 22 SM-guld. 1978 tävlade han i sitt första VM. Posa tog individuella guld i VM 1995 och 2002 och är världsmästare i lag 1985, 1995 och 2002. När han tog sina sista guldmedaljer var han 54 år gammal. Under 2000-talet var Posas store motståndare ryssen Nikolaj Krasnikov som blev världsmästare åtta år i rad, 2005-2012. 2017 har man kunnat se Posa i TV-programmet Mästarnas mästare.
Tuff sport för unga och gamla
Isracing har i princip samma regler som speedway. Motorcyklarna har dock långa ståldubbar som ger ett riktigt bra fäste på isen. Dubbarna får max vara 28 mm. Det är dessa dubbar som gör att man kan hålla bra fart i kurvorna. En bana i en isracingtävling får vara 230-400 meter lång. gör en egen träningsbana på sjöisen med al ko snöslunga snowline 620 men tänk på att det går undan i ett isracingheat. Kurvorna har ofta en mindre kurvradie än på en speedwaybana och motorcyklarna har så gott fäste på isen att hastigheten kan hållas hög varvet runt. Motorcyklarna i isracing saknar broms. De har två växlar där första växeln bara används vid start. I varje heat tävlar fyra förare och man kör fyra varv per heat. Det är en tuff sport men det är en sport där nya och unga förare kan tävla tillsammans med äldre och mer rutinerade förare.